Monday, July 23, 2012

Ramadhan semalam


Salam Ramadhan hari ke-tiga harini. Syukur Alhamdulillah. Pejam celik dah 3 hari kita berpuasa. InsyaAllah.

Pagi tadi sahur buat teh O ngan telur dadar. Itupun hubby yang buat. Aku susah betul nak bangun sahur pagi tadi sebab malam tadi makan ubat tahan sakit yang mengantuk. Masyallah, liat betul aku nak bukak mata sahur tadi. Syukur la hubby aku boleh berdikari buat air ngan goreng telor. Jadilah pa.. Tq sangat2 pa. Malam ni takmo ler aku mkn ubat lagi. Tahan je la kalau sakit.

^_____^ 


Ramadhan pertama buka pose kat Gombak umah mertua. Tiap tahun hari pertama berbuka kat rumah mertua. Best sangatkan dapat berkumpul ramai2 ngan adik ipar2 aka sepupu sepapat aku jugak. Ekleh. Menu mak mentua aku masak hai macam2 lah. Gulai udang ngan kacang panjang, Ikan bakar, Sup sayur tak cukup ngan tu adik ipar aku yang sorang keje kat hotel tapau bawak balik rendang minang hotel punya. Fuh, berpeluh laki mak makan. Adam cam biasalah mengaco orang makan kekdahnya. Tercekik mak ko nak makan nak oii.. Kakak ko jugak yang menten cun.

Gambar makanan tak sempatlah nak ambik. Petang tu dalam pukul 6 ptg mcmtu aku, laki aku ngan mira g bazar ramadhan kat Samudera. Makk aiii nak patah pinggang aku harung orang punyalah ramai. Terlanggar bontot tak payah cakaplah. Sib bawak motor dapatlah gak celah2 parking. Adui ai punyalah ramai orang. Mana datang orang ramai2 ni?  :P

Sempatlah aku capai air soya, taufu fa (tuk pak mentua), kek coklat ngan mehun tuk mira (cam pose budak ni) ngan kuih pelita ha ni peberet aku. Huii takmolah bersesak2 lagi. Somput nyawo den. Tapi sebenarnya itu yang seronokkan? bila lagi nak bersesak2 ngan org ramai nak beli juadah. Lain la kalau ko join BERSIH suka sesak2 kan KL ni.. Eh kuar tajuk.

Makanya hari kedua Ramadhan aku berbuka kat rumah sajok ngan family. Siang tu sempat gi singgah Jusco Wangsa Maju (kemain jauh ko gi jalan kan?) beli santan, bawang ngan air soya. Fuh giler jauh ko beli barang dapur rina oi. Saja nak test kete baru sebenarnya  ^__O
Petang tu dalam kul 4.30 aku dah melompat gi dapur nak masak. Hubby request ikan tenggiri masak gulai. Ha tu yang gi beli santan tu tadi. Adalah 2 ketul ikan dalam freezer boleh lah makan 2 orang. Anak2 jarang nak makan maghrib2 ni.

So aku masak gulai tenggiri campur timun, sayur campur dan telor dadar (hubby buat). Hmm cukuplah untuk berbuka 2 orang. Oh ye air soya sekali. Gambar lauk lupa nak snap so amik jela kat google. Aku carik gambar gulai je la eh. Bagi korang terliur sikit.



*kredit tu Chamdapur.blogspot.com* Mintak maap ye mak amik gamba ikan yang mebeles ni. :P


Mula-mula tu kan aku dok pikir ikan gulai ni aku nak campur sayur apa. Kacang panjang takde pulak. Yang ada timun ngan kobis je. Takkan nak letak kobis plak. Letak timun cam kelakar pulak. Ahhhh tak kiralah, potong 4 timun jepun tu terus aku campak dalam periuk.

Pas dah masak tu, laki aku tanya, 'Gulai amacam?' Aku jawap ler, 'Dah siap ler, tapi kan kan kan, ma campur timun. Ok tak?' Laki aku jawap, "Hmmm Ok sangaatttttttttt!". Aku terus lap peluh kat dahi. Fuuhhh. Nasib.

Masuk waktu berbuka terus ngap tak pandang kiri kanan. Hahahahah.


Harini aku pulak nak request laki aku nak makan ayam percik. Ha pandai2la pa gi carik ek.

Ok semua. Selamat berbuka. (Bukan sekarang, kul 730 nanti. Pandai ler tu nak amik kesempatan)


*______*





No comments:

Post a Comment

^cinta saya^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...